Na cestě do Španěl aneb koukání z okýnka a další nedigi hry na cesty



„Mami, já se nudím.“
„Tak se koukej z okýnka.“
Tušila jsem, že s tímhle až do Španělska nevystačíme.
Byla jsem odhodlaná udělat pro zdar cesty maximum a jelikož digi věci mi na cestě přijdou jako zvěrstvo, musela jsem se činit jinak. Naplánovala jsem na cestu hry. Respektive – věnovala jsem čas googlení, abych měla něco v záloze, protože slovní fotbal je sice fajn, ale jak každý ví, slova na „A“ nakonec vždycky dojdou. A když jedete do Španělska, může to být bolavě brzy.
Nebojte, nebude to jen o slovním fotbalu.
Podmínky byly: hra bez rekvizit a maximální jednoduchost, která zaručí, že se nepohádáme. Jsme přeci kreativní, ne? Sama jsem koukala, kolik se toho našlo a jednu hru jsem dokonce vymyslela! Nakonec jsme sice hráli dokola pořád jenom jednu, ale když už jsem je měla pěkně pohromadě, ráda bych se tady s vámi o ně podělila. Některé mi přišly vážně zábavné a třeba obohatí i vaše rodinné cesty.
  1. Slovní fotbal s hádankou – OK, tak většina těch her bude nějaká varianta na slovní fotbal. Tato se nám osvědčila tak dokonale, že jsme nehráli nic jiného. Takže jak se to hraje. Místo, abyste řekli to své slovo, tak jej popíšete a ostatní hádají. Příklad: dcera řekne slovo tatranka. Já musím vymyslet slovo na „A“ a vymyslím „aktovka“. Ale neřeknu ho nahlas, místo toho jej spoluhráčům popíšu: „Je to taška, co nosí děti na zádech do školy“. Kdo uhádne má bod a říká další hádanku. Bonus: tento hádankový slovní fotbal poměrně dobře umožňuje znavenému rodiči na chvíli vypnout, přičemž ovšem dokáže zachovat zdání, že usilovně soutěží. Win win 🙂
  2. Slovní fotbal – tak dobře, ať už hádáte nebo říkáte slova, jaké jsou všechny možnosti: hádání na písmeno, hádání na poslední slabiku a hádaní z omezeného segmentu, například jen květiny, města, povolání…
  3. A teď to začíná být konečně zajímavé: Hra, kterou jsem vymyslela! Soutěžící vysvětlují běžné pojmy jako třeba internet, televize atp. jakoby člověku z jiného času (třeba ze středověku).  Při vysvětlování se nesmí použít výraz, který by ten člověk nepochopil. Když se použije, ztrácí se body. Kdo uhádne má bod a říká další.
  4. Klasické vypravování příběhů navazováním slov. Výborná hra na paměť a dost se u toho člověk nasměje. První hráč začne vyprávět příběh – řekne první slovo. Druhý pokračuje tak, že to slovo zopakuje a přidá svoje další. A tak vzniká skvělý motanec od úplných blbostí až po relativně smysluplné příběhy, záleží, jak to každá skupinka uchopí.
  5. Oddychovka – hádání pro nejmenší, ale zabírá i na starší. Hráč si zvolí něco zvenku za okýnky a popíše to ostatním. Kdo uhádne, má bod a pokračuje. Tuhle hru mám ráda i proto, že reflektuje krajinu kolem a jak se domnívám, věnovat jí zaslouženu pozornost. Je to tedy poněkud vylepšená verze „Koukej se z okýnka“ (ipad v autě je zvěrstvo 🙂
  6. „Myslím si“ – tentokrát se hádá tak, že si soutěžící myslí, ostatní se jej dotazují a on smí odpovídat jen ano / ne. Taková reverzní forma té hry, jak si na čelo lepíte kartičky s postavičkami. Tuhle hru jsme si přenesli i do španělských večerů, začalo to jedním nočním výpadkem proudu a staly se z toho hezké usínací chvilky.
  7. Hra „Na pravdu“ – vyprávějí se příběhy a ostatní hádají, jestli jsou pravdivé. S dětmi, pravda, je to jiné než s dospěláky, ale zase je to hezká možnost povyprávět něco ze svého dětství, což děti milují a jednak je to výborný trénink na představivost, tvorbu příběhů.
  8. „Co když“ – z okolí vyzobáváte různé výjevy a snažíte se na ně vymyslet všechny možné příběhy, co vás napadnou. Tahle hra ukazuje, jak rozličně vnímáme jeden a tentýž jev, co někomu přijde krásné jinému přijde ošklivé, kde někdo někoho štve, tam druhý má pochopení.. Např. typicky prudící auto – lze říct, že je to bl…c ale nebo taky si lze vymyslet, že třeba uhání, protože vedle něj rodí manželka atd. Takže bych řekla že nějak prohlubuje vnímání a chápání ostatních, trénování nahlížení jiných úhlů pohledu…
  9. A poslední zpěvná: zvolí se písmeno, na to se vymyslí písnička a ta se zazpívá. Nádhera!
Doufám, že vám tyto tipy budou k užitku a udělá cestování ještě radostnější. A abych nezapomněla desátý, top tip – dobrá a bez rekvizit je taky hra na spaní 🙂
S láskou,
Mia

Komentáře